Pozná se dyslexie už v předškolním věku?
Pozná se dyslexie už v předškolním věku?
Klíčová slova: předškolák učení vzdělávání
Je vaše dítě v určitých činnostech ve školce poněkud pomalejší? Dá se podle toho odvodit, že bude trpět ve škole dyslexií?
Dyslexie se definuje jako obtíže při nácviku čtení a psaní, takže se plně projeví až při nástupu do školy – resp. při učení se číst a psát. Vzhledem k tomu, že jsou obtíže vyvolané nerovnoměrným dozráváním mozku, objevují se už v předškolním věku jisté deficity, opoždění v oblasti sluchového a zrakového vnímání, krátkodobé a pracovní paměti, v řeči, určitých psychických procesech, takže je možné takto rizikové děti diagnostikovat již v předškolním věku.
Čtěte také:
Problémy ve škole - může za ně dyslexie a dysgrafie?
Jak poznám, že dítě trpí specifickou poruchou učení?
EEG Biofeedback – spása pro poruchy učení?
Hovoří pro to mnoho výzkumů, které se na tuto problematiku na celém světě zaměřují. Výsledky se liší v pojmenování nejčastějších potíží, podle jichž lze riziko dyslexie potvrdit.
Patří sem obvykle:
- jemná motorika (přepisování, navlékání korálků, stavba věže z kostek...)
- obtíže v zapamatování písmen (tvary, zrcadlově obrácená písmena...)
- nesprávná výslovnost
- rychlé jmenování čísel nebo písmen, zachovávání příslušného pořadí při vyjmenovávání
Speciální pedagožka Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc. shrula pro rodiče tyto rizikové oblasti:
Biologická rovina
- genetická zátěž – dyslektik v rodině
- problémy v těhotenství nebo obtížný porod
- zdravotní obtíže vyplývající z anamnézy
Kognitivní (poznávací) funkce
- opoždění vývoj řeči
- slabší slovní zásoba
- problémy s rýmováním
- neschopnost opakovat „nesmyslná“ slova
- potíže v jemné a hrubé motorice
- potíže se zapamatováním (trvá mu delší dobu, než si osvojí dovednost, nebo zapamatuje poznatek)
- nedostatečně rozvinutá krátkodobá paměť pro slova (nedokáže zopakovat na sebou dny v týdnu, barvy, tvary, neopakuje písmena, čísla...)
chování dítěte
- obtížně se soustředí, je extrémně neklidné, rozptyluje se
- podrážděnost ukazuje na nějaké obtíže
- vyhýbá se určitým aktivitám (nekreslí, necvičí...)
- obtížně navazuje kontakty s vrstevníky
- špatně si pamatuje cestu, směr...
Dyslexie je specifická porucha učení, které lze vhodným vzděláváním v podstatě předcházet. Je důležité rizikové dítě sledovat v chování, kterým se odlišuje od ostatních. Pokud zjistíte více rizikových faktzorů, obraťte se na odborníky (např. v pedagogicko-psychologických poradnách).
Zdroj: Olga Zelinková: Dyslexie v předškolním věku? Portál
autor: Redakce